Blogg - Användarmedverkan

Användarmedverkan, Iteration och Konkretisering – den nödvändiga vägen från krav till leverans

Av Charlotta Carlsson 2019-03-16

 

Du har förmodligen god ordning på kraven. De är dokumenterade, granskade, prioriterade, tidsuppskattade och spårbara. Men det är vägen därifrån till produktionssatt system som är helt avgörande för om kravarbetet lyckas eller inte. Leverantör och beställare har såklart samma mål i sikte: att levererad produkt ska fungera enligt krav, ge önskad effekt och kosta enligt överenskommelse. Men skriftliga och till synes gedigna krav ger inga garantier för att det blir så. Så hur fortsätter vägen från krav till en lyckosam leverans?


Jag skulle säga att det är tre saker:

  1. Användarmedverkan
  2. Iteration
  3. Konkretisering


När jag ser tillbaka på mina erfarenheter i alla slags IT-projekt, agilt eller ej, skräddarsytt eller standardsystem, småskaligt eller megastort: i framgångsrika projekt har det varit fokus på dessa saker. De hänger ihop arbetsmässigt under paraplyet Kommunikation.


  1. Användarmedverkan är ett måste för att verkligen förstå verksamhetsbehoven, inte minst de underförstådda och outtalade kraven som kan vara helt avgörande. Denna medverkan utformas olika beroende på vilket slags produkt det handlar om. Kanske en namngiven användarrepresentant med tid avsatt och mandat att ta beslut. Eller fiktiva personas som representerar en tänkt användargrupp. Bara användaren finns representerad, hela vägen. På en IT-avdelning där jag var projektledare hade vi mottot: ”Framgångsrika tillsammans”. Det syftade bland annat på det nödvändiga i att arbeta i gemensamma team mellan IT och verksamhet. Det fungerar. Det fungerar däremot inte att som utvecklare gissa hur kraven ska tolkas.

  2. Iteration innebär att arbeta i cykler där kraven detaljeras allteftersom, hand i hand med utvecklingen. Metoderna är oändliga och kontextberoende. Några gemensamma nämnare är: Insikten att kraven inte kommer att vara färdiga förrän produkten är färdig. Behov av kompetent facilitering. Utpekat ansvar och dokumentationssätt för att fortsätta att samla krav. Detaljering av krav är inte att förväxla med scope creep. Iterationerna ska försiggå inom ramen för det överenskomna scopet. När vi tidsuppskattar scopet måste vi ta höjd för detta arbete.

  3. Konkretisering är en riktig förlösare. Jag vill verkligen trycka på vikten av att inte fastna i teoretiska moment kring krav och processer utan att istället göra konkreta saker så snart som möjligt. Ös på med skisser och prototyper. Sätt upp en körbar miljö, in med igenkänningsbara data, låt användare prova och återkoppla strukturerat. Olika sätt att konkretisera utgör med fördel moment i de iterationer vi gör för att detaljera kraven.

Vägen från krav till leverans är ett gemensamt ansvar mellan beställare och leverantör. Som systemleverantör kan du inte förvänta dig att beställarens ursprungliga krav är hela sanningen. Som beställare kan du inte räkna med att en systemutvecklare kommer att förstå din verksamhet och dina verkliga behov utifrån ett skriftligt krav. Vägen fram heter kommunikation och den består av användarmedverkan, iteration och konkretisering.