Blogg - Utbildas för att testa eller testa för att utbildas

U: Utbildas för att testa eller testa för att utbildas?

Av Charlotta Carlsson 2020-06-28


Borde inte så många användare som möjligt vara med och acceptanstesta för att lära sig systemet ordentligt? Här skulle jag vilja hävda ett bestämt nej.


Dels kräver testarbetet att man är redan insatt i projektet och förväntad leverans. Dels händer det alltid oförutsedda saker under testarbetet, man behöver vara beredd på att planera om med kort varsel. Och slutligen är test i sig av naturen fokuserat på att hitta problem. Det blir ingen bra goodwill för systemet och inte rätt använd "utbildnings"tid för deltagarna. Utbildning kräver helt andra mer förutsägbara förutsättningar, och syftar till att alla användare ska ta till sig de vanligaste förekommande momenten på ett tilltalande och pedagogiskt sätt. 


Vem är det då som ska vara med och acceptanstesta egentligen, och varför, och har inte testandet i sig en utbildande effekt, så att säga på köpet? Jo, absolut har det det. Det finns väl egentligen inget som är så lärorikt som att grotta ner sig i ett problem som ska lösas och ta sig fram bit för bit på ny mark. "Learning by doing" är något som sker varje dag i test. De som är med och testar kommer ha en djupare system- och verksamhetskunskap efter testerna än före. Därför ska man absolut värdesätta testarbetet som ett lärande, tycker jag, genom att


1. Se till att testarbetet går hand i hand med projektarbetet där utformningen av krav och systemleverans knådas fram. Bemanning av test bör vara lika med bemanning av projektet i övrigt. 


2. Bemanna projekt och test med kommande superusers, objektsspecialister, systemförvaltare, eller vad ni har för roller i just din organisation -  de som ska vara stöttepelare till kollegor och ha ett ansvar i förvaltningsorganisationen. Det är en stor fördel om de varit med på hela resan och inte bara får systemet "i knät".


3. Komplettera testbemanningen vid behov med ytterligare experter inom speciella områden eller representanter för vissa användarkategorier även om de inte varit med i hela projektet. De kan ge synpunkter vid särskilda tillfällen men de behöver kanske inte delta i den mer dagliga framdriften av testerna. 


Sen kan det ibland vara så att det behövs speciellt anpassad utbildning i systemet för dem som ska vara med och testa, FÖRE testerna, för att de ska bli effektiva. I varje fall om det gäller ett helt nytt system, eller om utvecklingsarbetet inte involverat verksamhetspersoner (= acceptanstestare) efter vägen så att systemet/funktionen är ny för dem när den levereras till acceptanstest.


Och så vill jag rekommendera dig som är testledare att samla alla medverkande till testarträffar före teststart för att gå igenom hur allt kommer att gå till praktiskt, utbilda i ett eventuellt testverktyg, tydliggöra testarnas roll och förväntningar på dem, syftet med testerna,  och ge möjlighet till att lyfta allehanda frågor och funderingar kring testerna. 


Dvs: utbildas för att testa? Ja!


Slutsats för bokstaven U: Test ersätter inte utbildning men är lärorikt för rätt deltagare.