Blogg - Avvikelsehantering en gemensam process

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Godin_van_de_Wind_4_Nieuwpoort.jpg

A: Avvikelsehantering

- en gemensam process

Av Charlotta Carlsson 2020-08-20


        Det kan vara ganska påfrestande att stå som acceptanstestledare mitt i stormens öga i slutskedet av ett införande, där acceptanstester ofta ligger, och komma med de tråkiga budskap som hittade fel och problem ju är. Jag är väldigt snäll, kanske på gränsen till konflikträdd. Ändå står jag där, gång på gång, och manövrerar detta. Det går! Dels bidrar min snällhet till ett ständigt lösningsfokus vilket är bättre än konflikter, men jag lutar mig framför allt mot att det finns en tydlig gemensam process för hur avvikelser ska hanteras. Avvikelsehanteringsprocessen är en trygghet och en ryggrad i acceptanstestarbetet.


        Komponenter i en avvikelseprocess är förslagsvis:


        • Enhetlig och samlad dokumentation för felrapporter, eventuellt i ett testverktyg
        • Genomarbetad klassificering (typ av fel, allvarlighetsgrad, prioritet och liknande)
        • Roller och forum som hanterar avvikelserna under och efter testperioden
        • Arbetsgång/rutin för grundflöde (t.ex. granskning - rättning - omtest)
        • Arbetsgång/rutin för avvikande flöden (t.ex. hur man vänder tillbaka med frågor, skickar till extra part, avför felrapporter)
        • Eskaleringsforum vid problem/oenighet
        • Statusar på avvikelserna som stödjer rutinen


        En bra avvikelsehantering är:


        • Anpassad efter det aktuella projektets behov (storlek, komplexitet, parter etc)
        • Nedskriven, gärna med en bild
        • Gemensamt framtagen
        • Kommunicerad och gemensamt förstådd av alla parter
        • Omprövas och förbättras när otydligheter uppstår
        • Tydlig och okrånglig (ibland behövs nya statusar men tänk efter en gång till så det inte blir för komplicerat)



        Slutsats för bokstaven A:  Hantera avvikelser strukturerat för allas trygghet.