Blogg - Framgång på jobbet

Framgång på jobbet - inte som du tror

Av Charlotta Carlsson 2019-09-01

 

Häromkvällen hade jag ett intressant samtal vid köksbordet hemma med 16-åriga dottern som just börjat gymnasiet. Hon hade fått intrycket att alla de andra i hennes nya klass var ”såna där smarta som lär sig allting jättefort, har fotografiskt minne, och kommer ihåg allt för alltid”, ”det är de som kommer att få alla intressanta jobb” och ”jag är inte en sån”.

 

Jag insåg ju genast att här måste korrigeras eller åtminstone nyanseras! Dottern har så många fantastiska egenskaper och förmågor och det vore hemskt om hon skulle gå omkring och nedvärdera sig själv. ”NEJ! Så är det INTE!” började jag. ”Det som gör folk framgångsrika på jobbet är inte att kunna en massa saker utantill”. ”Nähä vad är det då?” kom den givna följdfrågan.  ”Jo det ska jag tala om”, sa jag.


Nyfikenheten lyste i dotterns ögon. Jag insåg att det här har vi nog egentligen aldrig pratat om! Vilken viktig uppgift jag nu hade att ta ur henne villfarelsen att enda möjligheten att lyckas i karriären har de som har förmågan att lära sig 100 decimaler på pi! Men nu blev jag ju tvungen att tänka efter. Vad ÄR egentligen nyckeln till framgång på jobbet? Och hur är man ”smart” egentligen? Jag hörde mig själv säga: ”Det är två saker.”

 

1. Leverera. Ta reda på vad som behöver göras och gör det.

2. Var trevlig. Mot alla.

 

You´d be amazed to know hur många som håller på med annat än just detta på jobbet.” Vi utvecklade båda punkterna i en intressant diskussion om hur man gör, och vilka egenskaper och kompetenser man då behöver. Jag såg till min glädje att dottern tänkte ”detta kommer jag att klara”! Vi fortsatte peptalken och la till en tredje punkt:

 

3. Bli medveten om dina bästa förmågor och satsa på dem.

 

Du som läser nu: låter detta banalt, nästan som en floskel tycker du? Kanske. Men har du verkligen tänkt på vad det betyder? Du har säkert varit med om att göra någon sorts personlighetstest i jobbsammanhang. Gick du därifrån med tankarna på dina fram-analyserade styrkor, eller på svagheterna? Jaha jag tänkte nog det. Lägg ner det! Du ska bygga din yrkesutövning och ditt ledarskap på dina starka sidor. Du har mycket större chans att lyckas då! Du kan till och med bli briljant.

 

Det finns annars en risk att du ser på din önskvärda kompetens som en skål som ska fyllas med vissa förutbestämda kunskaper och förmågor, och har du då luckor och sämre sidor så tänker du att det är din uppgift att jobba på dessa så att skålen kan bli full. Eller kanske byta jobb om du satsat på fel skål som du inte klarar av att fylla. Visst - ibland är det bra att byta jobb och det är förstås bra att vara medveten om sina svagheter för att minimera skadorna av dem så att säga. Men du ska inte haka upp dig på dem. Det leder bara till besvikelse, inte till framgång.

 

Jobba istället på det som är din Unique Selling Point (USP) – det som inte ”alla andra” är bäst på. Förresten finns det säkert arbetsuppgifter där det är en fördel att kunna lära sig saker utantill. Är det din USP, go for it!

 

Själv kan jag inte ens fyra decimaler på pi. Förhoppningsvis har jag andra styrkor. Med åren har jag blivit mer stolt över dem än irriterad över det jag är dålig på. Jag levererar nog, för mina kunder vill ha mig kvar ett år till i projektet. Eller jag är åtminstone trevlig, tror jag.