Blogg - X Det okända

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Godin_van_de_Wind_4_Nieuwpoort.jpg

X: Det okända som ingen tänkt på

- hur hittar vi det?

Av Charlotta Carlsson 2020-09-20


X är inte bara den där lilla klurigheten, som kan vara spännande för en analytiskt lagd person (läs: testare) att leta efter.


Bokstaven X som "det okända som ingen tänkt på" representerar faktiskt hela syftet med varför vi ska testa över huvud taget! Själva kärnan i testarbetet på alla testnivåer är nämligen att utmana. När vi testar, förbereder en test, eller deltar i krav- och utvecklingsarbetet ställer vi helt enkelt frågor och vi rapporterar när vi hittar obesvarade frågor eller konstiga svar i det tänkta eller levererade. Vi som arbetar professionellt med test, men också de personer som väljs ut att vara verksamhetens testare, är ofta människor som ser utanför boxen och ifrågasätter. Vi nöjer oss inte med luddigheter och formalia. Vi söker i alla lägen konkreta svar.


Om det vi som testare frågar efter redan varit påtänkt av någon annan, hade det ju varit ett väldigt slöseri att hålla på och fråga. Vi SKA alltså leta efter X, det som ingen annan tänkt på, hela tiden. Det är kärnan i vårt uppdrag! 


Detta ska välkomnas. Felrapporter som vi producerar är inte till för att peka finger åt utvecklarna eller systemleverantören. De är vårt absolut nödvändiga bidrag till att projektets eller produktens syfte ska kunna uppnås. För det ska utvecklare och systemleverantörer älska oss och dra nytta av oss över hela leveranscykeln, ju förr desto bättre. (Se vidare bokstaven J: Jobba smartare med acceptans)


Så är det inte alltid. Kulturer kan finnas där

  • Utvecklarna blir sura eller till och med ledsna om testaren rapporterar fel i deras kod, vilket får testaren att känna sig som en jobbig typ, som i sin tur minskar hens entusiasm och benägenhet att hitta viktiga fel i fortsättningen.
  • Fynd i acceptanstest som visar att systemet inte stödjer användarna på ett bra sätt avvisas av systemleverantör som "ej fel", om inte testaren kan hänvisa till ett uttryckligt skriftligt krav där motsatsen bevisas. Det är visserligen ofta för sent att göra något åt problemet om acceptanstesten sker väldigt sent, och det kan finnas ekonomiska aspekter i avtal, men även här finns risken att testarnas (verksamhetspersonernas) entusiasm över att bidra till slutresultatet minskar om ens bidrag i form av testresutat hela tiden avvisas. Lärdomen för alla bör då vara att nyttja deras kompetens och frågvishet tidigare i fortsättningen.


Båda dessa situtioner har jag varit med om och i dessa fall har jag som testledare sett det som absolut nödvändigt att påverka attityderna och arbetssätten så att testandet blir ett positivt bidrag till en lyckad leverans. Det går. 


Svaret på frågan HUR vi hittar X då? Eftersom hela testen alltså går ut på att hitta X så blir det att arbeta strukturerat med test på alla nivåer. Men också att välkomna X när det hittas.


        Slutsats för bokstaven X:  Testares uppdrag är att hitta det som andra inte har tänkt på.